Tuesday 4 September 2012

London 2012 Paralympic

Asssalamualaikum.

Tahukah anda sekarang ini sedang berlangsungnya Paralympic Games di London? Pasti ramai yang tidak ketahui tentang kejohanan ini. Paralympic Games sedang berlangsung di London dari 29 Ogos hingga 9 September. Kontinjen Malaysia terdiri daripada 22 atlit yang mewakili 8 acara sukan iaitu olahraga, berenang, ping pong, belayar, memanah, angkat berat, berbasikal dan lawan pedang.



Atlit Paralympic Malaysia. (sumber : www.london2012.com)
Atlit Paralympic Malaysia. (sumber : www.london2012.com)
Tahukah anda Malaysia sudah pun memenangi pingat perak dalam termasya kali ini? Pingat perak Malaysia di menangi oleh Hasihin Sanawi menerusi acara recurve individu lelaki W1/W2. Beliau memenangi pingat perak apabila beliau tewas kepada Oscar de Pellegrin dari Italy di dalam pusingan penentuan selepas beliau terikat seri dengan pemanah dari Italy itu dengan skor 5-5 dalam lima set.

Apa yang boleh saya katakan, atlit yang kurang berupaya juga mampu bersaing di persada dunia. Semoga atlit paralympic negara dapat bersaing dengan lebih gigih pada termasya di London untuk membawa pulang pingat emas pula ke Malaysia. Malaysia Boleh!

Terima kasih kerana membaca. :)

No comments: